Historia

VMS HISTORIA

Hur kom det till, VMS-området i Mellansundet?


Vill man finna den yttersta anledningen till att sandskogen invid den vik av Mälaren som heter Galten, blev ett paradisiskt och unikt fritidsområde för oss i vår nuvarande förening, får man börja leta i den tidiga motorismen.  Närmare bestämt år 1924.  Då bildades Westerås Motorcykelklubb som snart namnändrades till VMS, Västerås Motorsällskap.


Motorsällskapet hade länge sökt en fast samlingsplats för utflykter på sommaren. Från år 1928 arrenderades först en markyta i Mellansundet, på Lillön vid den södra stranden av ån.  VMS siktade på att köpa den marken och därför bildades VMS Fastighetsförening den 10 mars 1932, en ekonomisk förening innefattande moderföreningens alla medlemmar.  Den verklige eldsjälen, som verkade för att föreningen skulle få ett eget fritidsområde, var Fritz Lindholm.  Han blev den förste ordföranden  En relief av honom finns i klubbhuset. 

Sekreterare blev Gunnar Larsson och kassör Nils Lundin.


Köpet på Lillön gick dock i stöpet, men Lindholm hittade en annan markbit norr om ån i Mellansundet, kallad för "Lilla Sanda". Officiellt Horn 6:11. Det var avrösningsjord, ej odligsvärd, i en areal om 1,9 hektar med rätt till en mindre brygga, men ej rättighet i vattnet eller fisket. Marken ägdes administrativt av statens domänstyrelse.  "Lilla Sanda" var allmän badplats och användes så av ortsbefolkningen, även en tid efter VMS inträde där.


VMS hyrde först marken från 1933.  Men efter långdragna förhandlingar kom regerings- och riksdagsbeslut år 1939 att Horn 6:11 fick säljas till VMS fastighetsförening. Den 17 oktober 1939 undertecknades köpekontraktet. Lagfart på marken för föreningen, meddelades 1941. De VMS-medlemmar som ville bygga hus fick deponera 200 kronor och betala hyra med tio kronor per år. Men många, som inte hade råd, tältade. Skogen brandförsäkrades för 3.000 kronor.


Ett nytt klubbhus började byggas 1954 och stod färdigt fem år senare. Tömning av sopor och latrin ordnades genom kommunens försorg 1959.  Elektrisk ström drogs fram till området samma år och en förstärkningskabel 1972. Hushållsvatten av godkänd kvalitet leddes i plastslangar fram till stugorna från 1967.


Räknat från den 1 januari 1989, köpte stugägarna fastigheten av Västerås Motorsällskap för 700.000 kronor. 

Taxeringsvärdet angavs då vara 410.000 kronor. 

Västerås Mellansundets Stugägareförening ek. förening bildades och beviljades lagfart på fastigheten.  Varje stugägare fick särskilda andelsbevis, där var och en står som ägare till 1/23-del av fastigheten.  Andelsägarna har enskilt betalat insatsbeloppet på 32.000 kronor per andel.


Vårt område hade från början infartsväg i den norra änden.  Banverket sammanförde senare järnvägsövergångarna närmast området till en gemensam sådan och stod för alla kostnader.  Arbetet blev slutfört 1994 med en ny infartsväg.  En gemensam båt- och badbrygga, där alla medlemmars båtar skall placeras, beslutas det om 1997.  Vattentoaletter och dusch i klubbhuset, med anslutning till en tankanläggning, var färdiga 1998.  Därefter ordnar stugägarna vattentoaletter och egna avloppstankar succesivt vid sina stugor.


(koncentrat ur Bertil Larssons mer detaljerade beskrivning av föreningens historia, 70-årsjubileum 2003)

Copyright @ All rights reserved